mandag den 12. august 2013

Hæklet mariehøne DIY



Jeg har altid holdt af mariehøner, som da jeg var barn ikke hed andet end Blymahøner, så derfor har jeg selvfølgelig også hæklet nogle af slagsen.

Da jeg fik min datter købte vi en rød barnevogn og den skulle selvfølgelig have et rødt myggenet. Men jeg synes også det skulle pyntes lidt, og derfor digtede jeg disse små mariehøner sammen med min skønne storesøster, som var hjemme på visit fra USA lige inden jeg fødte. Vi lavede et hav af dem og en del af mine blev syet på barnevognsnettet.

De kan bruges til meget andet. Sæt dem eks. fast på en hårelastik, en bluse, en hue, et par handsker, en taske eller noget helt andet.

Opskrift mariehøner:

Jeg bruger bomuldsgarn 8/4 og hæklenål nr. 3

Krop:
1. rk: slå 2 luftmasker op og hækl 5 fm i 2. maske
2. rk: 2fm i hver maske (10)
3. rk: 1 fm i 3 masker, 2 fm i 2 masker gentag runden ud (14)
4. rk: 1fm i 4 masker, 2 fm i 3 masker runden ud (20)
Afslut med en km i første maske (næste maske) Bryd garnet og hæft ender.

Hovede:
1. rk: slå 2 luftmasker op og hækl 6 fm i 2.maske
2. rk: 2 fm i hver maske (12) Bryd garnet og hæft ender.

Montering: Sy to hvide øjne på hovedet ved at sy et lille sting med hvidt garn. Sy hovedet på kroppen så det sidder en smule længere ude end kroppen. Sy en sort streg med små lige sting fra hovedet og ned til enden af kroppen og sy små sorte prikker på kroppen ved at sy samme sted 2-3 gange for nok fylde. Hæft og bryd garnet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar