torsdag den 1. august 2013

Skøn snasket chokoladekage

Her er opskriften på en chokoladekage der aldrig mislykkes og som er skøn og syndigt fuld af kalorier, dem skal man i hvert fald ikke overveje, at tælle hvis man bage den. Men jeg lover jer, at den er hver en kalorie værd.

Det skal du bruge:
2 æg
300 gram sukker
250 gram. smeltet smør
6 spsk. kakao (ægte)
250 gram hvedemel
1 tsk. natron
1 tsk. bagepulver
½ tsk. salt
2½ dl mælk

Hvis du kan lide orangesmag, så kan du tilføje reven skal af en økologisk appelsin.

Jeg bager altid dobbeltportion for så passer det til en bradepande med låg (42 x 29 cm)

Fremgangsmåde:
  1. Tænd ovnen på 170 grader.
  2. Pisk æg og sukker hvidt og luftigt (ca. 10 min.)
  3. Bland alle de tørre ingredienser i en skål.
  4. Smelt smørret og tag det af varmen. Hæld mælken i smørret.
  5. Tilføj nu skiftevis det tørre og det våde til æg og sukker. Jeg bruger altid en melsigte til det tørre, da det giver en bedre og luftigere kage.
  6. Hæld dejen i en smurt bradepande 24x30 eller i en springform.
  7. Bag kagen i miderste rille i ca 35-45 min. Hvis du har lavet dobbeltportion, så skal den have noget mere, da den bliver noget højere i den store bradepande.
  8. Stik med en nål i midten efter endt tid, for at se om kagen er færdig. Den skal ligesom hæve op og "knække" ned langs midten før den er færdig.
  9. Pynt evt. med glasur eller chokoladesmørcreme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar