mandag den 9. januar 2012

Hjemmelavet sushi

Har haft en ustyrlig trang til sushi siden jeg kiggede mit nye Mad! Magasin igennem. De havde lavet sushi i pres i stedet for at rulle det og det så bare så lækkert ud. I dag lykkedes det så, at få det lavet og her kommer der lige nogle billeder fra arbejdsgangen. Jeg har ikke skrevet opskriften ned, men jeg kogte 350 gram ris og så lavede jeg to ruller, 6 små nigiri og så altså den her boks med sushi i pres. Vi havde været lidt dovne og købt fisken i den lokale sushirestaurant ved at bestille en gang sashimi (ren fisk, 1 laks og 1 tun) og så havde jeg købt nogle krebsehaler som vi hakkede fint.

Sådan laver man sushi i pres:

Start med at finde to ens plastbokse. Lig et lag folie i den ene boks. Så ligger du et lag fisk (jeg brugte laks og lidt tun) i bunden af boksen, så et lag ris (ca ½ cm). Smør derefter et tyndt lag wasabi ovenpå risene.

Så ligges der et lag avocado i skiver over risene.


Nu afsluttes med et jævnt lag ris igen (ca 1 cm)


Så et lag folie over igen. Sæt nu den anden boks oveni og giv det hele et godt pres, så man får trykket risene godt sammen.

Vend det ud på et skærebrædt og pil foliestykkerne af og skær dem i passende stykker. Jeg fik skåret nogle af mine lidt for store og det var lige voldsomt nok da de skulle spises. Så mit bud er ikke større end 2 x 3 cm.


Her til sidst får I lige et par billeder af alt det lækre sushi vi fik lavet.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar