mandag den 2. januar 2012

Hjemmelavet figenpålæg

Her kommer lige en opskrift på hjemmelavet figenpålæg. Jeg begyndte at lave det selv for lidt over et halvt år siden og nu gider min søn, hvis yndlingsspise på rugbrød alle dage har været figenpålæg, ikke spise det man køber færdigt længere. Han siger at den her smager meget bedre og det er jo svært at stå for, så det er heldigt, at det er så nemt at lave. Her kommer opskriften, så kan du jo prøve selv hvor lækkert og nemt det er.

Jeg bruger en lille blender til det.

Basisopskriften er:
100 gram figner skåret i mindre stykker (husk at fjerne stilken)
100 gram dadler (uden sten)


Heri kan man så tilføje et på usvovlede abrikoser, en lille håndfuld hasselnødder, en lille håndfuld rosiner eller hvad man nu ellers har af tørret frugt eller nødder.



Så hælder man en smule vand ved og blender. Tilføj vand indtil du har opnået en blød og smørbar konsistens.


Så er det klar til at komme over i en lille beholder med låg og blive stillet i køleskabet hvor det uden problemer kan holde sig i et par uger.

5 kommentarer:

  1. Uhm... det skal prøves tak for inspiration. KH Tina

    SvarSlet
  2. yum! den bliver jeg da også lige nødt til at prøve!....Det er Rachel, jeg vidste ikke lige hvordan jeg skulle sign in på det her

    SvarSlet
  3. Det er med garanti noget for miss Coco. Husker da, at Anneli har slæbt figenstænger med tilbage til USA :-)
    Man skal vidst bare have en igoogle account for at logge ind, men hvis du skriver hilsen Rachel ved jeg jo også, at det er dig der har været forbi...

    SvarSlet
  4. Jeg har døjet med slemme allergiske reaktioner på frugtpålæg fra Aurion - også selv om jeg normaltvis tåler alle deklarerede ingredienser - men fandt vha. din blog modet til at lave mit eget frugtpålæg.

    Efter første forsøg kan jeg kun sige at det hjemmelavede smager pragtfuldt og at det jo er utroligt let at lave. Tak for inspirationen uanset at den er omkring 4½ år gammel.

    SvarSlet