fredag den 10. august 2012

Gulerodssnegle

Min lille pige kommer hver dag hjem fra dagplejen og er skrup sulten. Hun spiser alt hvad hun kan finde fra bananer, figenstænger, yoghurt, koldskål eller brød. Nu er det ikke alle tingene jeg er helt pjattet med, at hun fylder sig med for når vi når til aftensmadstid, så er der jo ved at være lagt en god bund og så får hun ikke altid spist så meget "rigtig" mad. Så jeg har været på udkig efter et par nye opskrifter, på noget sundt mellemmåltidsbrød. Jeg har fået opstøvet denne opskrift, som jeg vil dele med jer. Det lød lidt underligt, men de så meget lækre ud, så jeg gav mig i kast med dem. Begge unger spiste godt af dem, selv min lidt kræsne dreng på 7 synes de var et hit. Så jeg har nu en ny sund eftermiddagssnack, hvor jeg ikke har dårlig samvittighed, selvom det så skulle ende med at der ikke ryger så meget aftensmad ned senere. Jeg frøs en del af dem ned og planen er nu at jeg kan tage 2 op om morgenen og så er de klar til at blive indtaget af mine sultne unger, når vi kommer fra SFO og dagpleje.


Gulerodssnegle (14-16 stk)

Dej:

15 g gær
1 ½ dl letmælk
1 tsk. groft salt
½ spsk. sukker
¾ dl oliemargarine
75 g fint rugmel (1 ½ dl.)
75 g grahamsmel (1dl.)
ca.125 g hvedemel

Fyld:

250 g gulerødder (3-4 stk.)
50 g oliemargarine
3 spsk. rørsukker
2 ½ spsk. hvedemel (25g)
2 tsk. kanel

Pensling:
1 æg

Drys:
Solsikkefrø

1. Smuldr gæren og rør den ud i lunkent mælk.
2. Rør salt, sukker og fedtstof i.
3. Tilsæt rugmel og grahamsmel og rør sammen.
4. Ælt hvedemelet gradvis i til en smidig og glat dej.
5. Lad dejen hæve tildækket ca. 45 min. ved stuetemperatur.
6. Fyldet tilberedes af skrællede og kogte gulerødder, der blendes eller røres
sammen med de øvrige ingredienser.
7. Rul dejen ud til et rektangel på ca. 20x25 cm.
8. Smør fyldet på dejen og rul den sammen.
9. Skær den i 14-16 skiver. Sæt dem på bageplade med bagepapir og lad dem
efterhæve ca. 15 min. Pensl med æg og drys solsikkefrø på.
10. Bag sneglene midt i ovnen ved 200°C ca. 20 min.
11. Afkøl på rist.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar