tirsdag den 18. december 2012

Skønne honningkage cupcakes med kanelfrosting

Jeg kom på, at jeg ville bage nogle honningkagecupcakes med kanelfrosting og googlede lidt efter om nogen havde fundet på det før. Det var der rigtig mange i udlandet der havde gjort men fandt ikke nogen opskrift på dansk der lignede en der ville være som jeg havde tænkt mig dem. Jeg ville nemlig have smagen af god gammeldags jul og så ville jeg ikke have en tør honningkagedej som jeg desværre synes mange honningkager tit er.
Så jeg har derfor blandet mig frem til en opskrift med hvad jeg tænkte ville være det bedste fra flere forskellige opskrifter og jeg tør godt love dig, at de smager himmelsk, har den helt rette lækre bløde og luftige konsistens, så der er ingen undskyldning for ikke, at prøve disse skønne cupcakes.


ca. 30 stk.

Du skal bruge:
100 gram muscvado sukker
100 gram sukker
3 æg
Skal og saft af en appelsin
400 gram mel
½ tsk. kanel
1 spsk stødt ingefær
½ tsk stødt nellike
½ tsk. muskatnød
2 tsk. natron
1 dl. fast honning
½ dl mørk sirup
1 ½ dl varmt vand

Til kaneltopping:
70 gram smør
200 gram philadelphia (ikke light)
½ tsk. vanillesukker eller 1/4 tsk. vanilleessens
2 tsk. kanel
500 gram flormelis
Saft af ½ appelsin

Tænd din ovn på 175 grader. Pisk æg med muscvado- og alm. sukker. Det skal piskes længe til det er luftigt og hvidt (ca. 10 min) Tilsæt derefter et æg af gangen. Pisk mellem hvert æg.

Tilsæt skalen af appelsinen. Bland alle de tørre ingredienser i en skål. Tilsæt nu skiftevis noget af tørblandingen og noget af væsken (vand og appelsinsaft) Pisk ikke for længe , da du så vil slå noget af den luft ud du piskede ind i æg og sukker tidligere. Tilsæt til sidst sirup og honning. Pisk og fyld dine forme ca. 2/3 dele op med dej.

Bag dine cupcakes midt i ovnen i mellem 12-15 minutter ved almindelig varme. De skal være lysebrune på toppen. Man kan evt. stikke i dem med en kødnål for at sikre at de er gennembagte inden man tager dem ud.

Når de er helt afkølede kan man lave topping og dekorere dem. Jeg fik desværre ikke selv taget et billede af mine efter pyntning, så I må nøjes med, at se dem uden pynt.

Alle ingredienser til toppingen piskes godt sammen så det bliver let og luftigt. Denne opskrift giver ikke en meget stiv frosting, men du kan tilføje mere flormelis hvis du ønsker at lave stående swirls. Bemærk dog at det selvfølgelig også kan påvirke smagen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar