mandag den 10. december 2012

Æbleboller med kanel

For nogen tid siden faldt jeg over en opskrift på nogle boller med revet æble og kanel i. Opskriften var ikke specielt sund, da den kun indeholdt almindelig hvedemel, så jeg har modificeret den en del og her kommer min version af æbleboller med kanel.
De smager fantastisk og er skønne sprøde udenpå og bløde og lækre indeni. Selvfølgelig er de helt perfekte her op til jul, men jeg har indtil nu bagt dem 3 gange og jeg er ret sikker på, at de får lov til at blive en del af vores repertoire hele året rundt. Jeg fryser også altid en del af portionen ned med det samme og så kan man lige tage en frossen bolle ud og ligge den i ungernes madpakke, når det er frokosttid er den så tøet op og er stadig skøn og lækker, som da den var nybagt.


Æbleboller med kanel    (30 til 40 stk)

Du skal bruge:

50 g gær
3 dl lunkent vand
3 dl lunkent mælk
1 æg
4 groft revne æbler (gerne grønne æbler og uden skræl)
2 spsk. stødt kanel
2 spsk. sukker
2 spsk. olie
1 tsk. salt
2 ½ dl. havregryn
300 gram grahamsmel, rugmel eller anden grov mel
ca. 700 gram hvedemel, meget gerne fuldkornshvedemel

+ 1 æg til pensling og kanelsukker til drys

Mælk og vand varmes op til det er lunt. Gæren røres ud heri. Tilsæt æg, revne æbler, kanel, sukker, olie, salt, havregryn og det grove mel og rør det hele godt sammen. Tilsæt til sidste dit hvedemel eller fuldkornshvedemel lidt ad gangen til dejen bliver mere sammenhængende. Den vil virke lidt mere fugtig/klistret end normal bolledej fordi der er revne æbler i.

Ælt dejen godt igennem og stil den til hævning et lunt sted, tildækket, ca. ½ time.

Herefter æltes dejen godt igennem igen og formes til boller. Lad bollerne efterhæve på en bageplade beklædt med bagepapir i ca. 30 min. Pensl med sammenpisket æg og drys med kanelsukker. Bollerne bages midt i ovnen ved 200 grader i ca. 13-15 minutter afhængig af ovnen. Tag bollerne ud og lad dem afkøle lidt på en rist.


 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar