mandag den 5. marts 2012

Rich chocolate cupcakes og Espresso cupcakes med mascarponecreme



Jeg har lige haft fødselsdag og der skulle derfor selvfølgelig afprøves nye opskrifter på kager i den anledning. Jeg har købt mig et nyt fantastisk engelsk blad, der hedder Cupcake heaven og det er et helt igennem skønt blad. Deres motto er "make every day a cupcake day". Det er da en skøn tanke....

Nå men jeg afprøvede som sagt to derfra og jeg vil dele den ene med jer, med de justeringer jeg foretog undervejs i opskriften.

12 stk.Espresso cupcakes med mascarponecreme

Til cupcakes:
110 gram mel
1 tsk. bagepulver
110 gram lyst rørsukker
110 gram blødt usaltet smør
2 æg str. medium
1 spsk. kold stærk kaffe

Mascarponecreme:
175 gram blødt usaltet smør
350 gram flormelis
225 gram mascarpone
ca. 4 tsk. nescafé kaffepulver fint pulveriseret.


  1. Forvarm ovnen til 180 grader. Placer 12 papirmuffinsforme i en 12 hullers muffinform (metal eller silicone). Sigt mel og bagepulver ned i en røreskål. Rør sukker og smør ned i skålen.
  2. Pisk æg og kaffe ned i blandingen og rør til det er godt blandet sammen.Brug en ske til at få det ned i muffinformene og bag i ovnen i ca. 20 min. indtil de hæver og er lysebrune. Lad dem afkøle i formen i 5 minutter før de tages ud af formen, hvor de placeres på en rist indtil de er helt afkølede.
  3. Rør nu cremen sammen. Rør smør indtil det er helt blødt. Sigt så flormelis og kaffepulver ned i smør og rør godt rundt. Nu røres mascarpone ned i blandingen lidt af gangen og der røres indtil cremen er blød og cremet.
  4. Brug en helt rund tylle (jeg brugte Wilton 12) og læg nu en stor rund klat creme på hver cupcake. Alternativt kan du ligge en klat creme på hver cupcake med en ske. 
  5. Til sidst pyntes med en hel kaffebønne eller du kan drysse med lidt pulveriseret nescafé




3 kommentarer:

  1. Stort forsinket tillykke med fødselsdagen. De ser rigtig lækre ud, de cupcakes. Har du fundet bladet herhjemme, eller er det fra de forenede stater ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)

      Bladet er købt i Danmark, fandt det i city2 i den store bladkiosk. Det er et engelsk blad og det er fyldt med mange skønne opskrifter. Det er dog også temmeligt dyrt, af et blad af være. Mener jeg gav 110 kr. for det.

      Slet
  2. MAM :-) det er helt fantastisk cupcakes...især den med espresso. Var så heldig at få nogle med hjem, var ikke meget for at dele :-)

    Selina

    SvarSlet